Opus Advertising

Opus Advertising
08.05.2021
Начало » Новини

Колко струват новините? Според Гугъл и Фейсбук? И много, и малко...

2nd February, 2021

Google и Facebook са са готови да предприемат драстични действия срещу Австралия - в ожесточен спор с правителството, който се следи навсякъде по света. Австралия планира приемането на закон, който би принудил интернет гигантите да плащат на издателите на новини, задето показват връзки към сайтовете им. Google няма да има "реален избор", освен да изключи австралийските потребители изцяло от водещата си търсачка, каза управляващият директор на компанията Мел Силва пред американския Сенат. Представителите на Facebook заявиха на същото изслушване, че ще премахнат връзките към новинарски статии от фийда на австралийските потребители. 

 Министър-председателят Скот Морисън казва, че няма да реагират на заплахи. Все още неприетият закон предвижда технологичните гиганти да договарят плащания с местни издатели и телевизионни оператори за съдържание, включено в резултатите от търсенето или новинарските фийдове. Ако не могат да сключат сделка, арбитър, назначен от правителството, ще реши цената.  

"Заедно с неуправляемия финансов и оперативен риск, ако тази версия на Кодекса стане закон, това няма да ни даде истински избор, освен да спрем достъпа до Google Search в Австралия", каза Мел Силва, управляващ директор за Австралия и Нова Зеландия. Коментарите на Google предизвикаха остър упрек от австралийския премиер Скот Морисън, който заяви, че страната определя какви са правилата за "нещата, които можете да правите в Австралия". Правителството на Съединените щати поиска миналата седмица от Австралия да се откаже от предложените закони, които имат широка политическа подкрепа, и предложи вместо това да се следва доброволен кодекс. 

 Facebook твърди, че новините имат малка реална стойност за бизнеса ѝ. Компанията не печели пари от новини директно и твърди, че по-малко от 5% от показваното в нюзфийда на средностатистическия австралийски потребител се състои от връзки към австралийски новини. Но е трудно това да бъде потвърдено и чрез други източници, отбелязва в нарочен анализ агенция "Ройтерс". През 2020 г. Докладът за цифровите новини на Университета на Канбера установи, че около 52% от австралийците се информират чрез социалните медии и броят им нараства. 

 Facebook също така може да се похвали с инвестициите си в новини чрез сделки с издатели и чрез създаването на нови продукти като Facebook News. Google също казва, че печели малко пари от новини, като в същото време инвестира сериозно в новинарски продукти като News Showcase. Макар връзките към новини да не водят до преки доходи за Facebook или Google, и двете компании явно виждат присъствието им като важен аспект от това да държат аудиторията си ангажирана. Въпреки че и двете компании са готови да плащат пари на издателите на новини, те искат да сключват сделки при свои условия. Но Google и Facebook са две от най-големите и най-печеливши компании в историята - и всяка притежава много по-голяма сила за договаряне от всеки издател. 

 Австралийският закон има за цел да премахне този дисбаланс. Той обаче е прекалено систематичен за тях. Те биха предпочели да изберат търговски споразумения, а не да бъдат обвързани от универсален набор от арбитражни правила. Google и Facebook доминират съответно в уеб търсенето и социалните медии както и другите големи американски монополи от миналото: железопътният транспорт през 19 век, след това петролът и по-късно телекомуникациите през 20-ти. За всички тези монополи се наложи да бъде създадено законодателство, което да ги регулира в интерес на обществото, припомня "Ройтерс". 

 Междувременно в Европа търсачката  Google и френската обединение за медиите се споразумяха наскоро как американският технологичен гигант да плаща на издателите на новини за онлайн съдържание. Този ход проправя пътя за индивидуални лицензионни споразумения за френски издания.Собственикът на Google - Alphabet, и Alliance de la presse d'information générale (APIG) посочват в изявление, че рамката включва критерии като дневния обем на публикациите, месечния интернет трафик и "принос към политическата и обща информация". Досега Google е подписала лицензионни споразумения само с няколко издания във Франция, включително влиятелните национални ежедневници Le Monde и Le Figaro. Сделката е след месеци на пазарлъци между Google, френски издатели и новинарски агенции за това как да прилагат обновени правила на ЕС за авторското право, които позволяват на издателите да изискват такса от онлайн платформи, показващи откъси от техните новини.

източник: дневник.бг

Най-нови медии

BBT

ББТ стартира на 3 Март 2003 година. В момента има 24- ова програма, която включва новини, спорт, прогноза за времето, кулинарно предаване и др. ...

Антена

Радио Антена е насочено към широк кръг аудитория между 20 и 55 години. Отличава се с това, че включва в програмата си основно филмова ...

БГ РАДИО

единствената радиостанция, която излъчва 100% българска музика. БГ Радио излъчва програмата си в 14 български града, като по този начин се ...

NRJ

Радио NRJ (Energy) е най-разпознаваната търговска марка на европейския радиопазар. Мисията на радиоверигата e създадаването на качествена ...

ACTUALNO.COM

информационно-новинарски сайт на български език. Той се стреми да предоставя на своите читатели балансирана комбинация от сериозна и ...

Sofia Airport TVC

Привличаща и иновативна цифрова медиа стратегически разположена в Tерминал2, където 100% от пътниците поток преминава и през Duty Free зоната, ...

Бумеранг - ГАБРОВО

излъчва от 27 януари 1996 г. година за Габрово, Велико Търново, Севлиево. Слоганът на радиото е "Най-добрата музика от бабино време до днес". ...

ОБРАЗОВАНИЕ И СПЕЦИАЛИЗАЦИЯ В ЧУЖБИНА

Единственото българско издание за образование и специализация. ...