Opus Advertising

Opus Advertising
15.11.2019
Начало » Новини

Новата централа на Епъл - без прагове и с i-тоалетни

20th February, 2017

 
Стив Джобс, покойният съосновател на "Епъл" (Apple), накара производителите за слагат от вътрешната страна на компютрите Macintosh подписите на екипа му като демонстрация на това колко много държи компанията и на най-дребните дейтайли.
Последното му дело - огромната кръгла централа на световния гигант в Купертино, щата Калифорния, обещава да не отстъпва от този стандарт, разказва "Ройтерс". Нищо - от проектирането на окабеляването до това как да бъдат прикрити тръбите - не е подминало вниманието на дизайнери и възложители.
 
Изграждането на комплекса с разгърната площ от над 260 хиляди квадратни метра, се оказва не само инженерно, но и дизайнерски предизвикателство. Това вероятно е и една от причините да не бъдат спазени първоначалните очаквания на Джобс "корабът-майка" да бъде открит през 2015г. Все по-вероятно е това да стане през април 2017г., пишат американските медии, които допълват, че за това отлагане е допринесло и бавното одобряване на проектите от институциите. Разговори на "Ройтерс" с почти 20 настоящи и бивши работници на строежа разкрива, че визията на "Епъл" за изработване на съвършен потребителски продукт трудно се пренася в толкова сложно съоръжение. Източниците на "Ройтерс" говорят при условие, че имената им ще бъдат запазени в тайна, защото са подписали клауза за конфиденциалност.
 
Няма официални данни за разходите, но се предполага, че те ще надхвърлят 5 млрд. долара. Тази сума посочиха бивши ръководители на проекта, а в интервю през 2015г. главният изпълнителен директор Тим Кук не я опроверга. Бивш ръководител на строежа допълва, че повече от 1 милиард долара са предвидени за вътрешното оформление. Плановете на "Епъл" бяха показани през 2011г. и след толкова години и милиарди долари, вложени в проекта, някои архитекти повдигат въпроси дали компанията се е съсредоточила върху важните елементи.
 
Луиз Мозинго, преподавателка в Университета на Калифорния, Бъркли, коментира, че централата се очертава като изключение от тенденцията да се строят открити офис пространства за стимулиране на сътрудничеството между служителите. Огромната кръгла сграда, която мнозина сравняват с космически кораб, може да се окаже трудна дори за ориентиране кое къде се намира, отбелязва председателката на Департамента по ландшафтна архитектура и планиране на околната среда. "Не става дума за увеличаване на производителността в офис пространството, а за създаването на символичен център на тази глобална компания. Те създават една икона", допълва тя.
 
Технологичните компании обикновено предпочитат бизнес паркове, където могат да наемат или напускат площи според възхода и спадовете си. Но това, което Стив Джобс представи като Apple Campus 2 малко преди смъртта си, бележи нова глава в архитектурата на Силициевата долина. Когато бъде завършен, комплексът ще приюти до 14 200 служители. Такива поне бяха плановете през 2013г.
 
 
Основната сграда, в която се монтира най-голямото парче извито стъкло в света, ще бъде заобиколена от тревни площи и хиляди дървета. Почти нищо няма да остане от бетонния офис на Hewlett-Packard, който "Епъл" закупи. Новият собственик, обаче, запазва стар хамбар на 100 години, който технологичните гиганти си предават в наследство заедно с терена. Но това, което впечатлява най-много работилите по проекта, е настояването на ръководството на "Епъл" към строителството да има същото отношение, както към изработването на джобните им електронни устройства.
 
Екипът за интериорния дизайн налага множество правила - никакви отдушници или тръби не бива да се отразяват в стъклото. Само инструкциите за употребата на специална дървесина в сградата заемат близо 30 страници. Особено внимание се отделя на допустимите отклонения от плановете. В много проекти стандартът е в най-добрия случай 3 мм. От "Епъл" настоявали за още по-малки отклонения дори за места, които не се виждат. Изтънченият вкус за дизайн в компанията помага на проекта, но понякога очакванията се сблъскват с реалностите в архитектурата, казва бивш архитект на строежа. "Телефони можеш да изработиш с много, много минимален толеранс. В сграда никога не проектираш с такава прецизност. Иначе вратите ще започнат да блокират."
 
Със строителството са заети около 13 000 души, но проектът изглежда не е за всеки. Първите изпълнители от Skanska USA и DPR Construction напуснаха скоро след началото на работата, което не е обичайно да се случва на този етап. Така и никой не обясни защо двете страни са се разделили. Новаторският подход на "Епъл" в строителството приема разнообразни форми. Архитектът Герман де ла Торе, който е работил по проекта, смята, че много от пропорциите в сградата идват от продуктите на компанията. Бутоните в асансьорите приличат на този за включване на iPhone. Един от бившите мениджъри дори сравни тоалетните в сградата с прочутия смартфон. Де ла Торе обаче подчертава, че не е търсено самоцелно напомняне за iPhone, а по-скоро се следва характерен идеал за форма и размери. Те стигнаха до дизайнерски принципи след дълги години на експериментиране и са верни на тези принципи."

Педантичното внимание към всеки детайл е ключов. Още в началото на строителството ръководителите от "Епъл" казали на строителите, че панелите за тавана - големи плочи от полиран бетон - трябва да са еднакво добре обработени от двете страни, както е с модулите на iPhone. Това означавало, че всеки панел трябвало да бъде одобрен от екип на възложителя и от строителя - първо при покупката и после на самата строителна площадка.
 
Един от конфликтните елементи се оказали вратите, защото от "Епъл" искали никъде в сградата да няма прагове. Изпълнителите опитали да обяснят, че това усложнява работата и крие рискове при ескплоатацията. Но компанията не отстъпила. Причината била, че ако на инженерите трябва да забавят крачка, за да влязат в сградата или в стая, това ще ги отвлече от мислите и работата им.
 
"Прекарахме месеци наред в опити да не го започваме, защото изисква време, още пари и никога не е правено досега", споделя бивш ръководител на строежа. Това се е случвало неведнъж - месеци наред от "Епъл" довеждали до перфектност миниатюрни детайли, което създавало ефект на доминото и връщало назад други части от проекта. Получаването на одобрение от различни институции също се оказало сложен баланс между изискванията на компанията за минималистична естетика и стандартите на институциите. Пожарната, например, не отстъпва от условията в случай на извънредна ситуация да може хората да се придвижват бързо през сградата и да я напуснат. Дирк Матерн, бивш зам.-началник на пожарната в окръг Санта Клара, казва, че е бил на поне 15 срещи, на които се е обсъждал този въпрос. "Никога не ми е отнемало толково много време да дам одобрение", споделя той пред "Ройтерс".
 
Когато през 2015г. от "Епъл" привличат Holder Construction и Rudolph & Sletten да довършат основната сграда, една от първите поръчки е да се представят дръжките на вратите за конферентните зали и стаите. След месеци на предложения и връщане на избраното най-после изглежда е намерено решение. Но мениджърът от "Епъл" завърта няколко пъти дръжката в дланта си и казва, че усеща някаква грапавина. Изпълнителят проверява отново и не намира нищо дори на ниво нанометри. Епъл" обаче настоява за нова дръжка.
 
Строителят, който споделя тази история, така и не знае как е приключила тя, защото след година и половина спорове той напуска. Зад всичко това като че ли прозира духът на Стив Джобс. Работниците често са принудени да носят ръкавици, за да не наранят някои от деликатните материали, казва Брет Дейвис, регионален директор на профсъюз на бояджиите. "Това е като картина, която не ти се иска да докоснеш. Определено ще се получи нещо, което трябва да бъде видяно, ако ви допуснат вътре."
Източник: дневник.бг
 
Най-нови медии

BBT

ББТ стартира на 3 Март 2003 година. В момента има 24- ова програма, която включва новини, спорт, прогноза за времето, кулинарно предаване и др. ...

Антена

Радио Антена е насочено към широк кръг аудитория между 20 и 55 години. Отличава се с това, че включва в програмата си основно филмова ...

БГ РАДИО

единствената радиостанция, която излъчва 100% българска музика. БГ Радио излъчва програмата си в 14 български града, като по този начин се ...

NRJ

Радио NRJ (Energy) е най-разпознаваната търговска марка на европейския радиопазар. Мисията на радиоверигата e създадаването на качествена ...

ACTUALNO.COM

информационно-новинарски сайт на български език. Той се стреми да предоставя на своите читатели балансирана комбинация от сериозна и ...

Sofia Airport TVC

Привличаща и иновативна цифрова медиа стратегически разположена в Tерминал2, където 100% от пътниците поток преминава и през Duty Free зоната, ...

Бумеранг - ГАБРОВО

излъчва от 27 януари 1996 г. година за Габрово, Велико Търново, Севлиево. Слоганът на радиото е "Най-добрата музика от бабино време до днес". ...

ОБРАЗОВАНИЕ И СПЕЦИАЛИЗАЦИЯ В ЧУЖБИНА

Единственото българско издание за образование и специализация. ...